Medlemskap

En person som avlagt munhygienistexamen eller en motsvarande tidigare examen och som ingår i Valviras register över yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården kan bli medlem i förbundet.
Högskolestuderande kan bli medlemmar i sitt eget fackförbund redan under studietiden.

För att bli medlem är det enklast att fylla i webbansökan. Du kan också fylla i medlemsansökan i pappersform. Skriv ut och skicka den ifyllda blanketten till Akavas Specialorganisationer rf, Magistratsporten 4 A, 6 vån, 00240 Helsingfors.

Finlands Munhygienistförbund rf:s styrelse godkänner medlemskapet. Du får en bekräftelse inom ett par veckor, samt ett materialpaket för nya medlemmar och en medlemspresent.

Som medlem är du berättigad till det egna fackförbundet Finlands Munhygienistförbunds FMHF rf:s, Akavas Specialorganisationer rf:s medlemtjänster och -förmåner samt arbetslöshetskassan Erkos intressebevakning. Allt detta med en medlemsavgift. Du får även alla medlemsförmåner som är gemensamma för alla som hör till Akava.

Byte från ett annat förbund och en annan arbetslöshetskassa

Du kan byta från ett annat förbund eller en annan kassa också via medlemsansökan eller genom att fylla i webbansökan.  Vid behov kan du alltid vända dig till Akavas Specialorganisationers medlemssekreterare tfn 0800 135 370 eller läsa mer om bytet från ett annat förbund på Akavas Specialorganisationers sida.