Vuoden Suuhygienisti 2012!

Vuoden Suuhygienisti, työyhteisön aurinko, tulee Kuopiosta!

Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ja Oral-B ovat valinneet Vuoden Suuhygienistiksi 29-vuotiaan kuopiolaisen Hanna Hytösen. Hän on kotoisin Vesannolta ja valmistunut Savonia- ammattikorkeakoulusta suuhygienistiksi vuonna 2005. Hanna Hytönen tunnetaan aktiivisena, toimeen tarttuvana ja monipuolisena suun terveydenhoidon ammattilaisena. Nuoresta iästään huolimatta Hanna on ehtinyt toimia monenlaisissa työ- ja luottamustehtävissä. Kuopion kaupungilla hän aloitti suuhygienistin toimessa vuonna 2006. Normaalin väestövastuun lisäksi työhön kuuluu vanhus- ja laitospotilaiden hoito.  – Hoitotilanteeseen pitää olla aikaa. Saatan olla päivän ainoa ihmiskontakti. Jutustellessa voi tulla ilmi suun hoidon kannalta tärkeitä asioita päivittäisestä elämästä. Taitava suuhygienisti osaa lukea rivien välistä, kertoo Hanna. Kuopion ympäristössä toimii myös suun hoidon liikkuva klinikka, joka on ristitty Suupirssiksi. Tässä EU:n rahoittamassa toiminnassa myös Hanna Hytönen on ollut sekä kehittämistyössä että nyt liikkuvan klinikan suuhygienistinä. Hoitotyön lisäksi pitää uskaltautua 3 500 kg painavan pakettiauton rattiin, kun Suupirssi suunnataan kulkemaan haja-asutusalueiden kouluihin ja ikäihmisten hoivalaitoksiin. – Me menemme potilaiden luo sen sijaan että koululaiset tai vanhukset kuljetettaisiin kuntakeskuksiin hoitoa saamaan, toteaa Hanna Suupirssi-projektista.

Hanna Hytönen oli myös ensimmäisten suuhygienistien joukossa, jotka aloittivat luottamusmiehinä Suomen Suuhygienistiliiton liityttyä Akavan Erityisaloihin pari vuotta sitten. Suuhygienistien lisäksi hän toimii myös työterveyshoitajien, toimintaterapeuttien,  puheterapeuttien ja psykologien, yhteensä noin 80 terveydenhoitoalan ammattilaisen, luottamusmiehenä. Lisäksi monet kunnallispoliittiset luottamustehtävät Vesannolla ja Kuopiossa ovat kiinnostaneet ja työllistäneet Hannaa jo nuoresta tytöstä lähtien. Perheen, työn ja luottamustehtävien lisäksi ahkera Vuoden Suuhygienisti ehtii vielä opiskellakin. Tällä hetkellä Hanna suorittaa Savon ammatti- ja aikuisopistossa tuotekehittäjän erikoisammattitutkintoa, johon liittyen hän tekee näyttötyötä Kuopion kaupungin suun terveydenhuollon tuotteistuksesta ja palvelusetelistä. Kaiken lisäksi, työyhteisön aurinko, suuhygienisti Hanna Hytönen on kielitaitoinen. Savon ja suomen lisäksi hän voi palvella potilaita ruotsin, englannin, saksan, ranskan ja venäjän kielillä.