Uusi akavalainen hakupalvelu auttaa alan ja liiton valinnassa

Akava jäsenliittoineen on julkaissut uuden www.akavalaisetammatit.fi – verkkopalvelun, joka tarjoaa tietoa akavalaisista ammateista ja liitoista. Palvelu on tarkoitettu tietolähteeksi muun muassa opiskelijoille, alan valintaa pohtiville, opinto-ohjaajille sekä kaikille akavalaisista ammateista sekä liitoista kiinnostuneille.

Palvelu korvaa aiemman järjestäydy.fi -verkkopalvelun. Uudistuksessa palvelun tekninen toteutus ja ulkoasu muutettiin. Keskeisenä tavoitteena oli laajentaa tietosisältöä ja parantaa käyttäjäystävällisyyttä. Lisäksi tietoja voi nyt jakaa kätevästi sosiaalisessa mediassa. Palvelussa on liittotiedot myös ruotsin- ja englanninkielisenä.

Akavan jäsenliitot huolehtivat ammattinimikkeiden lisäämisestä ja päivittämisestä. Näin pyritään varmistamaan, että käyttäjät saavat käyttöönsä ajantasaista tietoa.

Kokoa oma opas

Haku toimii kolmella pääasiallisella kriteerillä: koulutusala, tutkinto ja ammattinimike. Käyttäjä voi poimia palvelusta kiinnostavien ammattien tiedot ja koota niistä itselleen oppaan tulostettavaksi. Tämä toiminto on tarkoitettu erityisesti opinto-ohjaajille, jotka voivat luoda oppilaille räätälöityjä työmarkkinaoppaita.

Akavalaisia aloja, ammatteja ja koulutusta kuvaileva Akavalaiset työmarkkinat -julkaisu sulautettiin uudistuksen yhteydessä verkkopalvelun tietoihin. Julkaisu ilmestyy jatkossakin painotuotteena, mutta ammattien tietojen julkaisu verkkopalvelussa mahdollistaa niiden laajemman esittelyn.

Elina Havu, opiskelija-asiamies, elina.havu@akava.fi, 050 341 4894
Ritva Siikamäki, verkkotiedottaja, ritva.siikamaki@akava.fi, 050 341 4845