Uuden klinikan avaaminen

Uuden klinikan avaaminen on ollut hyvällä tavalla jännittävää. Klinikan avaamista on edeltänyt useiden kuukausien valmisteleva työ ihan lupa-asioista sisustussuunnitteluun ja tarveaine hankintoihin. Ensimmäiset viikot ovat kuluneet hurjan nopeasti. Uusia asiakkaita on tullut mukavaan tahtiin ja lokaatio kauppakeskuksessa mahdollistaa sen, että ihmiset pysähtyvät muun asioinnin ohessa meille kysymään palveluistamme ja varaamaan aikoja.

Klinikallamme työskentelee minulle jo entuudestaan tuttuja kasvoja toiselta toimipisteeltä Helsingistä, mutta myös ihan uusia työntekijöitä. Espoon klinikan vahvuus piilee tiimityöskentelyssä. Meillä on hyvä yhteishenki, joka palautteen perusteella välittyy myös asiakkaille. Kaikilla on halu kehittyä omassa työssään jatkuvasti. Aloitin viime keväänä myös lähiesimiestutkinnon opinnot, joten kaikki kerätty kokemus ja oppi on nyt tehokkaassa käytössä klinikalla. Antoisinta on työskennellä näin innovatiivisella vastaanotolla. Tiimityöskentelymme on varsin tavanomaisesta poikkeavaa ja on mahtavaa saada perehdyttää uusia työntekijöitä arkeemme. Erityisesti suuhygienisteille voimme tarjota todella ainutlaatuisen monipuolista työtä.

Olen oppinut panostamaan tämän prosessin aikana aikaisempaa enemmän viestintään ja tiedonkulkuun. Erityisesti uuden klinikan avaamisessa tapahtumia on paljon ja kliinisen työn luonteen vuoksi viestintä on haasteellisempaa verrattuna vaikkapa toimistotyöhön. Lisäksi vastuun jakaminen useamman henkilön kesken sujuvoittaa arkea ja taklaa ongelmia tulevaisuuden erityistilanteissa, esimerkiksi lomien aikana.

Käytännön läheisenä vinkkinä kollegalle uuden klinikan avaamiseen liittyen; kävin itse mielessäni läpi asiakkaan polkua vastaanotollamme, eli esimerkiksi mitä tapahtuu, kun uusi asiakas saapuu vastaanoton toimistoon ja mitä tapahtuu konsultaatiossa. Näin huomasin useimmat mahdolliset puutteet hankinnoissa vielä ennen kuin ovet aukaistiin. Lisäksi hyvänä vinkkinä on perehdyttämisvastuun jakaminen useammalle henkilölle ja viikko- ja/tai päiväpalavereiden järjestäminen tiedonkulun varmistamiseksi.

Haasteellisinta minun näkökulmastani on ollut tarveaine- ja materiaalihankinnat ennen klinikan avaamista. Hammasklinikat vaativat valtavan paljon hankintoja toimiakseen!

Anita Kangasharju
Suuhygienisti, eSmile Espoon toimipistevastaava.

eSmile Espoon klinikka sijaitsee kauppakeskus Ainoassa Tapiolassa. Ainoaan on hyvine liikenneyhteyksien varrella. Ainoa on sadan liikkeen, kuten uniikkien sisustuskauppojen, trendikkäiden muotimyymälöiden, korkeatasoisten kahviloiden ja ravintoloiden sekä laadukkaan palvelun kauppakeskus. Terveyspalveluiden tuottajia Ainoassa ovat mm. lääkärikeskus Aava, lasten ja nuorten lääkäriasema Pikkujätti, Synlab laboratoriopalvelut sekä yksityiset terveyspalveluntuottajat Mehiäinen, Terveystalo ja Oral.

eSmile on vuonna 1998 perustettu yksityinen hammashoidon palveluntarjoaja. Aikaisemmin yritys kantoi nimiä Kuopion Hammasklinikka ja Esteettisen Hammashoidon klinikka. eSmile toimii nykyisin kolmella eri paikkakunnalla joita ovat Helsinki, Kuopio ja uusimpana Espoo. Pääpaino on Invisalign-oikomishoidossa, jonka lisäksi yritys tarjoaa myös laajaa hampaiston perushoitoa sekä erikoisalojen kuten esteettisen hammashoidon, protetiikan, endodontian, suu-ja leukakirurgian sekä iensairauksien hoitoa. eSmilen perustajat ovat Hannu ja Terhi Vesanen, jotka edelleen toimivat yrityksen johdossa.
Kutsu Vuosikokoukseen 2021
Oma Paikka