Tästä se vihdoin lähtee!

12.8.2020 Tyyniranta, Sipoon saaristo

Ylpeydellä avaan kirjoituksellani tämän ensimmäisen, hartaasti suunnitellun ja tarpeeseen tulevan liiton blogin. Blogissa on tarkoitus kirjoittaa rennolla otteella ajatuksia alaamme liittyvistä aiheista. Rakas jäsenemme, sinäkin olet tervetullut kirjoittamaan blogiimme. Mikäli se tuntuu liian rohkealta, niin kerro meille aihe, josta kuulet kentällä puhuttavan, tai olet itseksesi pohtinut asiaa, joka pitäisi tuoda päivänvaloon.

Tänään haluan avata blogimme meitä kaikkia koskevasta teemasta – luovuudesta. Aihe saattaa kuulostaa loppuun jauhetulta, mutta mielestäni kannattaa kuitenkin hetkeksi pysähtyä sen äärelle. Minut herätti aiheeseen kirja, jonka olen lukenut kymmeniä kertoja. Se on Kosken, Tuomisen ja Kärkkäisen jo vuonna 2007 ilmestynyt teos ”Kuinka ideat syntyvät”. Kirjassa pohditaan luovuuden käsitettä mielenkiintoisella ja monipuolisella tavalla. No, kuka sitten on luova, olenko minä luova? Kirjoittajien mukaan luova ihminen osaa asiansa ja on vilpittömän kiinnostunut ja innostunut oppimaan siitä lisää. He kehottavat meitä tulemaan jonkun alan asiantuntijaksi, kaivamaan motivaation sisältämme, kehittämään itsetuntoamme ja uskaltamaan epäonnistua ja onnistua. Kenties tärkeimpänä he kehottavat meitä olemaan oma itsemme. Lisäksi he kehottavat meitä ajattelemaan, ajattelemaan ja ajattelemaan. Kaikki perustuu ajankäytön suunnitteluun, siis siihen, että löytää ajan ajattelulle. Kiireetön aika antaa tilaa luovalle ajattelulle. Silloin syntyvät uudet ideat.

Kulunut kevät ja vielä kesäkin on tuonut muutoksia meidän jokaisen arkeen ja työhön. On vaadittu toimimaan eri tavoin kuin mihin olemme kenties tottuneet. On vaadittu luovia ratkaisuja, myös sellaisia, jotka eivät välttämättä ole meitä miellyttäneet. Varmasti olemme kaikki myös jotain uutta oppineet, kenties jotain uusia ideoita keksineet. Ideat voivat olla mitä tahansa oman työn kehittämisen välineitä. Kenties uuden näkökulman avaaminen terveysviestintään tai potilaan kohtaamiseen. Toki se voi olla henkilökohtaiseen elämäänkin liittyvää, elämää helpottavaa tai muuten vain mukavammaksi tekevää. Laitetaan hyvät ideat jakoon, vaikkapa tämän blogin kautta!

Pidetään itsestämme ja toisistamme huolta ja annetaan tilaa ideoille!