Suuhygienisteille maksettava hammaslääkäreiltä siirtyneestä työstä

Julkaisuvapaa 20.11.2014

Akavan Erityisalat ry ja Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry
Suuhygienisteille maksettava hammaslääkäreiltä siirtyneestä työstä

Suuhygienisteille on maksettava toimenpidepalkkioita samaan tapaan kuin hammaslääkäreille, vaativat Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ja sen kattojärjestö Akavan Erityisalat.

Liitot ovat julkaisseet lähes 50 hammashoidon toimenpidettä koskevan suosituksen, jonka tavoitteena on laajentaa hammaslääkäreitä koskeva toimenpidepalkkiokäytäntö maankattavasti suuhygienisteihin.

– Nykyisin suuhygienisti tekee yhä enemmän sellaisia toimenpiteitä, joita aikaisemmin suorittivat vain hammaslääkärit. Tällaisia ovat esimerkiksi, suun terveydentilan arvioinnit, iensairauksien hoidot ja oikomishoidon toimenpiteet. Hammaslääkäri saa näistä palkkion, mutta suurin osa suuhygienisteistä ei saa. Tämä ei tue terveydenhuollon työnjaon kehittämistä, sanoo Suomen Suuhygienistiliiton puheenjohtaja Satu Mäkinen.

Liittojen selvityksen mukaan suuhygienistien toimenpidepalkkioita maksaa vain ani harva kunta ja näissäkin palkkiot vaihtelevat.

Suuhygienistien tehtävien vastuu ja vaativuus ovat kasvaneet työnjaon kehittyessä. Työssä vaaditaan laajaa osaamista ja asiantuntijuutta. Liitot kannattavat hammaslääkärin ja suuhygienistin työnjaon järkeistämistä, mutta siirtyvistä tehtävistä on saatava oikeudenmukainen korvaus.

– Työnjako on kustannustehokasta. Kun toimenpiteitä siirtyy suuhygienistien tehtäväksi, hammaslääkärit voivat keskittyä vaativampiin töihin. Toimenpidepalkkiot eivät välttämättä lisää kustannuksia, koska kannustava palkkaus lisää tehokkuutta, mikä näkyy asiakasmaksujen lisääntymisenä kassassa.

– Kyse on myös työnantajan arvostuksesta ja työtekijöiden motivoitumisesta. Kannustava palkkaus sitouttaa työntekijöitä ja ehkäisee työvoimapulaa, Mäkinen korostaa.

Suuhygienistien toimenpidepalkkioita ja jononpurkua koskeva suositus löytyy osoitteista www.akavanerityisalat.fi ja www.suuhygienistiliitto.fi

Satu Mäkinen, puheenjohtaja, Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry puheenjohtaja@suuhygienistiliitto.fi, p. 0500 895 924

Jaakko Korpisaari, asiamies, Akavan Erityisalat AE ry

jaakko.korpisaari@akavanerityisalat.fi, p. 040 777 9422