Raumalainen Maija Paavola on Vuoden Suuhygienisti ja Oral-B -stipendin saaja

Hammaslääkäripäivät 20. – 22.11.2014

TIEDOTE

Raumalainen Maija Paavola on Vuoden Suuhygienisti ja Oral-B -stipendin saaja

Maija Paavola on 27-vuotias suuhygienisti Rauman Lapista. Hän työskentelee Rauman kaupungin terveyskeskuksessa. Iloisen, aktiivisen ja huumorintajuisen persoonan työpäivät koostuvat aikuisten ja lasten suun terveydentilan arvioinneista, terveydenedistämistyöstä ja iensairauksien hoidoista.

Vuoden Suuhygienisti -tunnustuksen myöntää Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry liiton jäsenelle, joka aktiivisesti ja monipuolisesti kehittää työtään tai tekee tunnetuksi ammattia. Tämän vuoden palkittu suuhygienisti täytti erinomaisesti nämä kriteerit.

Terveysneuvonta, eri muodoissaan, on Maijalle kaikkein mieluisinta työtä. Erityisesti ikäihmisten suun terveyden parantaminen on sydäntä lähellä. Hän on yhteistyössä terveyden edistämiseen paneutuneen hammashoitajan kanssa työstänyt materiaalia terveysneuvontatilaisuuksiin, kuten vanhusten laitoshoidon henkilökunnalle, ikääntyneille kotona tai laitoksissa asuville, terveydenhoitajaopiskelijoille ja koululaisille. Hän on ollut myös mukana kouluttamassa hoivalaitosten henkilökuntaa ymmärtämään kuinka tärkeää hyvä suuhygienia on vanhuksille.

Laitoshoidossa olevien suunhoitoon liittyvä terveyden edistäminen tuli läheiseksi jo opiskeluaikana, jolloin Maija oli vaihto-oppilaana Kanadan Winnipegissä. Parityönä toteutetun opinnäytetyön aiheeksi muotoutui vertailu laitoshoidossa olevien asiakkaiden suunhoitoon liittyvistä malleista Kanadan ja Suomen välillä.

Vaihto-oppilasaika vaikutti Maijan ammatillisuuteen vahvasti. Kielitaito karttui ja Winnipegin monikulttuurisuus lisäsi ymmärrystä eri kulttuurien monimuotoisuudesta ja sen vaikutuksesta hoitotyöhön.

– Opin Kanadan aikanani paljon. Minulla oli mahdollisuus tutustua laajasti sekä yksityisen että julkisen sektorin hammashoitoon, heikkouksiin ja vahvuuksiin. Monikulttuurisuus on tätä päivää myös Raumalla joten kielitaidostani ja kokemuksistani Kanadassa on nyt hyötyä. Nyt kun vertaan suun terveydenhuoltoa Suomessa ja Kanadassa, voin sanoa että kotimaassamme saa hyvää hammashoitoa varallisuudesta riippumatta, kertoo Maija ajatuksistaan tänään.

Työtoverit kuvaavat Maijaa tarvittaessa vaativaksi, mutta kannustavaksi, kun hän ohjaa asiakasta kohti parempaa suun terveyttä. Erityisesti lapsiasiakkaat, ”pikkuihmiset”, kuten Maija heitä lempeästi kutsuu, rakastavat Maijan hoivaa.

Maija Paavola, p. 050 371 8781, maija.paavola@rauma.fi

Satu Mäkinen, p. 0500 895 924, puheenjohtaja@suuhygienistiliitto.fi