Pori voitti vuoden terveyskeskushammashoitola kisan!

Voittaja Pori on edelläkävijä hammasterveydenedistämistyössä

Sormea heristävä hammasvalistus on muuttunut yhdessä tekemiseksi

Vuoden terveyskeskushammashoitola 2012 -kilpailun tulokset kertovat, että terveyskeskushammashoitoloissa tehdään pitkäjänteistä työtä nuorten hammasterveyden parissa. Kilpailun järjestivät yhteistyössä Leaf Suomi Oy, Terveyskeskushammaslääkäriyhdistys ry, Suun Terveydenhoidon Ammattiliitto STAL ry ja Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry. Kilpailuun osallistui innovatiivisilla ideoilla 13 hammashoitolaa ympäri Suomen.

Kilpailun tavoitteena oli tänä vuonna etsiä hammashoitola, joka on onnistunut kehittämään yläkoululaisia, 13−15-vuotiaita nuoria puhuttelevia keinoja kertoa hammasasioista.  Tavoitteena oli saada suomalaiset hammashoitolat löytämään uusia tapoja saada nuoret innostumaan hampaidenhoidosta sekä jakaa hyviä kokemuksia kaikkien käyttöön.  Hammashoitolat lähettivät kisaan hienoja töitä, erilaisia toteutuksia tempauksista ja teemapäivistä sekä useita videoita.

Videokooste kilpailutöistä ja voittajan haastattelu

Porissa hammasterveyskasvatus on viety sinne missä nuoret ovat

Vuoden terveyskeskushammashoitola 2012 -kilpailun ensimmäisen palkinnon sai Porin suun terveydenhuolto monipuolisesta ja laajasta nuorten hammasterveyden parissa tehdystä työstä. Ennaltaehkäisevän työn puuhanaisena ja organisoijana on toiminut hammashoitaja Kirsi Vonk. Hän on pitänyt erilaisia teemoitettuja tietoiskuja ja teemapäiviä yläkouluissa, sekä saanut mukaan myös paljon yhteistyökumppaneita. Porissa hammasterveyskasvatusta on viety sinne missä nuoret ovat, kesällä rippileireillä ja iltaisin nuorisotoimen diskossa.  ”Olen kysynyt nuorilta mistä he haluaisivat lisätietoa. Esimerkiksi viime diskossa puhuimme nuuskan haitoista, koska nuoret toivoivat sitä”, kertoo Vonk.

Porin suun terveydenhuolto järjesti yhdessä Porin Veden kanssa vesipullokampanjan, jonka avulla nuoria muistutettiin kaupungin hyvästä vedestä ja kannustettiin käyttämään vettä janojuomana energiajuomien ja limsojen sijaan. Myös Porin Ässien nuorisotyön kanssa Vonk on tehnyt pitkään yhteistyötä mm. hampaiden harjaus –julisteiden ja ”Ässänuori ja terveet elämäntavat”–tapahtumien muodossa. Hiljattain Porin Ässät päättivät myös energiajuomien sponsorointikiellosta juniorijoukkueissa.

Maaningalta, Ylivieskasta ja Kainuusta monipuolisia ideoita

Jaetulle toiselle sijalle ylsivät Maaningan hammashoitola sekä Ylivieskan hammashoitola. Maaninka palkittiin teemaviikosta, jonka aikana nuoret saatiin etsimään tietoa suun ja hampaiden terveydestä ja jakamaan sitä muille nuorille itse tehtyjen esitysten avulla. Esitysten lisäksi nuoret tekivät sylkitestejä, mittasivat eri juomien happamuuksia ja tutkivat hampaiden anatomiaa mikroskoopilla. Maaningalla terveydenedistämistyötä on myös seurattu ja pystytty osoittamaan että sillä on vaikutusta nuorten hammasterveyteen.

Ylivieskan hammashoitolan järjesti laajan Hymysuu-näyttelyn kulttuurikeskus Akustiikassa yhteistyössä Ylivieskan yläkoulun kanssa. Näyttelyssä oli esillä nuorten eri oppiaineiden tunneilla tekemiä suun terveyteen liittyviä töitä: valokuvia, savitöitä, runoja ja musiikkia. ”Hymysuu-näyttely oli hienosti toteutettu kokonaisuus, joka tempaisi mukaan yli 500 alueen nuorta. Lisäksi näyttelyssä kävi yli tuhat vierasta ja paikallinen mediakin uutisoi näyttelystä kattavasti”, kertoo Leaf Suomi Oy:n ksylitolitiedottaja ja tuomariston puheenjohtaja Milla Vihanto.

Kolmannen palkinnon Vuoden terveyskeskushammashoitola 2012 -kilpailussa sai Kainuun suun terveydenhuolto. Kainuu ideoi hauskan ksylitolipurukumipallon puhalluskilpailun koulujen välitunneille. ”2 palan kuplaksi” nimetty auto kierteli suuren alueen (Hyrynsalmi, Kuhmo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo ja Paltamo) eri kouluissa ja purkkapallopuhalluskilpailun yhteydessä kerrottiin suun ja hampaiden hyvinvoinnista.

Hyvät ideat kiertoon

Kilpailun järjestäjistä koostuva tuomaristo toivoo, että hyviä kokemuksia ryhdytään jakamaan ja toteuttamaan muissakin kunnissa ympäri Suomen.

”Oli upeaa saada uusia, innovatiivisia ideoita nuorten suun terveyden hyvinvoinnista ja itsehoitoon kannustamisesta. Kilpailu osoittaa kuinka pitkäjänteistä ja ammattitaitoista työtä Suomen hammashoitoloissa tehdään. Palkitut hammashoitolat kertovat mielellään ideoistaan lisää, ottakaa rohkeasti yhteyttä tekijöihin”, hehkuttaa Vihanto.

Leaf Suomi Oy palkitsee kilpailun voittajan 2 500 euron palkinnolla, toiseksi tulleet 1000 euron ja kolmanneksi tulleen 500 euron summalla. ”Voittaneet terveyskeskushammashoitolat saavat käyttää voittosummansa oman harkintansa mukaan vapaavalintaiseen kohteeseen”, Vihanto kertoo.

Milla Vihanto
ksylitolitiedottaja
Leaf Suomi Oy
p. 050 505 3114
milla.vihanto@leaf.fi

Lisätietoja Vuoden terveyskeskushammashoitola -kilpailusta osoitteessa www.xylitol.net.