Pääkirjoitus – Huh hellettä!

Kerrankin elokuun alkupuolella tuntuu siltä, että tätä kesää on jatkunut vaikka kuinka pitkään. Aurinko ja kaunis sää ovat hellineet meitä toukokuusta asti, osin jopa armottomasti paahtaen. Sateisen viime kesän jälkeen tämä on tuntunut niin hyvältä.

Mutta kesä loppuu aikanaan, ja koulujen alku on aina merkki alkavasta syksystä. Myös uudet suuhygienistiopiskelijat aloittavat oman opintopolkunsa ja vanhemmat opiskelijat palaavat opintojen pariin – osa enää siihen viimeiseen loppurutistukseen ennen työelämään sujahtamista. Suuhygienistille opintojen aika on oman ammatti-identiteetin rakentamista, taitojen ja tietojen oppimista sekä opintopisteiden suorittamista. Suuria ponnistuksia ovat niin klinikka- ja työelämäharjoittelut kuin opinnäytetyötkin.

Liitolla on ilo olla mukana useamman opiskelijan tai opiskelijaryhmän opinnäytetöissä yhteistyökumppanina. Olemme julkaisseet ja tulemme julkaisemaan näitä opinnäytetöitä myös Suuhygienistilehdessä aina mahdollisuuksien mukaan. Tällä hetkellä meneillään on mielenkiintoinen opinnäytetyö, jossa toteutetaan suuhygienistien fyysisen työkyvyn kuntouttamiseen ja ylläpitoon tähtääviä ohjausvideoita. Työtä tekevät Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistija fysioterapeuttiopiskelijat. Julkaisemme videoita nettisivuillamme ja/tai sosiaalisen median kautta.

Liiton verkkosivujen uudistustyö on edennyt aikataulun mukaisesti ja tavoite on, että uudistuneet verkkosivut julkaistaan syksyn aikana. Uudistuksessa on pyritty lisäämään sivujen käytettävyyttä mobiililaitteilla. Myös sosiaalisen median nostot sivuille ovat uusi asia. Tulemme jatkossa julkaisemaan tämän lehden artikkeleita myös verkkosivuilla, vaikka digitaalista verkkolehteä emme vielä julkaisekaan.

Syksy on aktiivista aikaa myös jäsenillemme. Muistathan päivittää jäsentietosi ajan tasalle, kun siirryt opiskeluista tai vaikka hoitovapaalta takaisin työelämään tai yhteystietosi ovat muusta syystä muuttuneet. Päivittämällä jäsentietosi varmistat, että jäsenedut ja jäsenposti tavoittavat sinut. Yhdysjäsenet järjestävät paikkakunnillaan erilaisia tapahtumia pitkin syksyä. Ota heihin rohkeasti yhteyttä, jotta saat tietoa tulevista tapahtumista.

Liitto järjestää lokakuussa Lahdessa yksipäiväisen koulutuksen aiheesta ”Raskaus ja suu”. Se on suunnattu niin terveydenhoitajille kuin suuhygienisteillekin. Löydät lisätietoja tapahtumasta liiton nettisivuilta.

Marraskuussa on edessä Hammaslääkäripäivät. Liitolla on totuttuun tapaan siellä oma esittelyosasto. Tulethan pistäytymään osastolla. Hammaslääkäripäivien yhteydessä järjestetään jälleen liiton ylintä valtaa käyttävä jäsenistön vuosikokous. Jos haluat tutustua liiton toimintaan paremmin, on jäsenkokoukseen osallistuminen oiva tapa aloittaa.

Toivottavasti sisäiset aurinkokennosi on ladattu täyteen, jotta jaksat tulevana syksynä toimia omassa työssäsi ja työyhteisössäsi terveyden edistämisen etulinjassa. Hyvän kesän jälkeen on ihana palata töihin!

Mari Heinonen