Mirja Kontiosta Vuoden Suuhygienisti 2013!

Mirja Kontiosta Vuoden Suuhygienisti 2013

Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry on valinnut Jyväskylässä työskentelevän Mirja Kontion Vuoden Suuhygienistiksi tunnustuksena ansiokkaasta vapaaehtoistyöstään Sri Lankassa. Lisäksi hän on esimerkillisellä tavalla tehnyt tunnetuksi suuhygienistien ammattikuntaa sekä Suomessa että ulkomailla.

Vapaaehtoistyössä Sri Lankassa vuodesta 2000 alkaen

Mirja Kontio on pyyteettömästi ja itseään säästämättä tehnyt vapaaehtoistyötä Sri Lankassa, jossa hän on oman ammattinsa puitteissa edistänyt suun terveyttä. Vapaaehtoistyötä hän on tehnyt vuosilomillaan ja palkattomilla virkavapaillaan, jolloin projektia on ollut mahdollista toteuttaa. Ensimmäinen matka Sri Lankaan tapahtui vuonna 2000 Heikki Talan avustuksella, joka toimi jo entuudestaan Sri Lankassa muun muassa hammaslääkäreitä kouluttaen. Mirja Kontio on tehnyt yhteensä 11 matkaa Sri Lankaan vuosina 2007-2013, jolloin hän on luonut yhteistyösuhteita, hankkinut sponsoreita, vienyt suunhoitotietoutta sekä tarvikkeita etenkin lasten ja perheiden hampaiden hoitoa varten.

Vapaaehtoistyötä myös VIRE-projektin ja koulutusten muodossa

Jo opiskeluaikoinaan Mirja Kontio osallistui Jyväskylässä VIRE-projektiin, joka on suunnattu työttömille. Tapaamisia järjestettiin kaksi päivää kuukaudessa. Vuonna 2002 hän oli pitämässä Kuresaaressa parodontologian kurssia yhdessä kolmen hammaslääkärin kanssa saarenmaalaisille hammaslääkäreille. Tämän jälkeen Mirja Kontio jäi vielä viikoksi paikalliselle yksityiselle klinikalle kouluttamaan hammashoitajia tekemään pastapuhdistuksia, fluorauksia ja muita yksittäisiä toimenpiteitä.

Jyväskylästä poikkeuskoulutuksella valmistunut suuhygienisti

Mirja Kontio on valmistunut suuhygienistiksi vuonna 1996 Jyväskylästä, jossa toteutettiin tuolloin suuhygienistien poikkeuskoulutusta Kuopion Savonia-Ammattikorkeakoulun alaisuudessa. Hän on työskennellyt Jyväskylän kaupungilla jo vuodesta 1976 alkaen. Vuosina 2003-2004 hän on työskennellyt tamperelaisella yksityisvastaanotolla virkavapaansa aikana. Tämän jälkeen hän on ollut osittaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja tekee 52 % työaikaa, jonka ansiosta matkat Sri Lankaan ovat mahdollistuneet paremmin.

Lisätietoja:

Satu Mäkinen                                                                                                        Mirja Kontio
Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry:n puheenjohtaja                                 suuhygienisti
satu.makinen(at)suuhygienistiliitto.fi                                                             mirja.kontio(at)jkl.fi
p. 0500 895 924                                                                                                    p. 044-595 9029