Kuopiolainen Teija-Leena Kokkonen on Vuoden Suuhygienisti

Tiedote. Julkaisuvapaa: 13.4.2018 klo 14.45

Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry

Teija-Leena Kokkonen

Suuhygienisti Teija-Leena Kokkonen palkittiin Vuoden Suuhygienisti 2018 -tunnustuksella Valtakunnallisilla Suuhygienistipäivillä Helsingissä. Hänet palkittiin myös Oral-B:n stipendillä.

Kokkonen on toiminut Kuopion kaupungin suun terveydenhuollossa 15 vuotta. Hän työskentelee erityisen mielellään lasten ja nuorten sekä ikäihmisten parissa. Moniammatillisten työryhmien jäsenenä Kokkonen on ollut järjestämässä useita suun terveyden edistämiseen liittyviä tempauksia ja tapahtumia. Suun terveydenedistämisen yksikön vastuu suuhygienistinä hän on mukana useissa työryhmissä suun terveyden puolestapuhujana.

– Teija-Leenalla on luontainen taito huomioida ihmiset ja erityisesti lapset. Hänellä on aikaa kuunnella asiakasta ja miettiä ratkaisuja hänen ongelmiinsa. Hän on kannustava ja hyvin suosittu ohjaaja opiskelijoiden keskuudessa. Kok

kosen viisaus ja rauhallisuus tyynnyttää sekä pelkäävän lapsen että muistisairaa

n vanhuksen, Vuoden Suuhygienistiä kuvailee hänen kollegansa.

Sairauksia ennaltaehkäisevä työ on innostanut Kokkosta monenlaiseen toimintaan. Vuonna 2014 Kokkonen kutsuttiin suunnittelemaan ensimmäistä Itä-Suomen Suunterveyspäivää. Suun terveydenhuollon henkilöstölle suunnattu koulutuspäivä sai heti valtaisan suosion ja siitä kasvoi vuosittainen tapahtuma. Kokkonen on edelleen tapahtuman suunnitteluryhmässä.

Päivätyön ohella Kokkonen työskentelee kolmen suuhygienistin yhteisessä yrityksessä. Yritys vie suun terveydenhoidon palveluja vanhuksille kotiin tai palvelutaloihin.

– Vanhusten suunhoito tulee olemaan suun terveydenhuollon suurin haaste tulevina vuosina. Vanhuspalveluiden järjestämisessä tarvitaan moniammatillista yhteistyötä ja tässä yhteistyössä suuhygienisti tulee olemaan tärkeä jäsen suun terveyden asiantuntijana, pohtii Kokkonen.

SSHL ry on laillistettujen suuhygienistien ammatillinen järjestö, joka kuuluu Akavan Erityisalat ry:n kautta keskusjärjestö Akavaan.

Teija-Leena Kokkonen

Vuoden Suuhygienisti 2018