Ksylitoli katkaisee happohyökkäyksen kuten ennenkin!

Eri mediat ovat viime päivinä uutisoineet hieman harhaanjohtavasti ksylitolin terveysväitteistä. Ksylitolituotteet, niin purukumit kuin pastillit, ovat edelleen yhtä terveellisiä hampaille kuin ennenkin. Muutos koskee pakkausmerkintöjä ja kuluttajamarkkinoinnissa käytettäviä sanamuotoja.

Ksylitolitutkimusten tuloksia tai laadukkuutta ei siis ole kyseenalaistettu eikä ksylitolin terveysvaikutukset ole hävinneet minnekään. Täysksylitolipurukumille myönnettiin jo vuonna 2009 Leafin hakemuksesta EU-terveysväite ja ksylitoli sai ansaitsemansa aseman Euroopassa.

Kaikki laadukkaat ksylitolituottet katkaisevat edelleen happohyökkäyksen. Suositusten mukaan ksylitolituotteita tulisi käyttää pieniä määriä vähintään kolme kertaa päivässä, päivittäinen ksylitoliannos olisi hyvä olla noin 5 grammaa eli esimerkiksi 6 Jenkki Professional -purukumityynyä.

Hammaslääkäriliitto suositus laadukkailla tuotteilla

Suomen Hammaslääkäriliiton ksylitolisuositus on ksylitolipurukumeilla, joiden ksylitolipitoisuus on suuri: suositus on yli 30 % tuotteen painosta. Ksylitolia tulee olla vähintään 50 % kaikkien käytettyjen makeuttajien yhteispainosta. Kuluttajalle asiasta viestii punainen ”Suomen Hammaslääkäriliitto suosittelee ksylitolia” –merkki pakkauksessa. Täysksylitolituotteiden lisäksi suositusmerkki löytyy useista muista laadukkaista ksylitolituotteista.

Suomessa on tehty laadukasta ksylitolitutkimusta 70-luvulta lähtien ja Suomen Hammaslääkäriliitto on suositellut ksylitolituotteiden käyttöä vuodesta 1988. Ksylitolin hammasystävällisyys on kiistatta todistettu eli ksylitolipurukumia -ja pastilleja kannattaa syödä jatkossakin happohyökkäyksen katkaisuun aterioiden jälkeen.

Ksylitolin hammasystävälliset vaikutukset lyhyesti:

• Ksylitoli alentaa säännöllisesti käytettynä hampaiden reikiintymisen riskiä.
  • Ksylitoli hidastaa plakin kasvua, plakki vähenee ja siitä tulee vähemmän tarttuvaa. Plakki on helpommin harjattavissa pois.
  • Täysksylitolipurukumi ehkäisee karieksen tarttumista vanhemmasta lapseen.
  • Ksylitoli lisää syljen erittymistä ja auttaa kuivan suun ongelmassa.
  • Ksylitoli sopii kaikille, myös diabeetikoille.

Lisätietoa:
Milla Vihanto