Akavan Erityisalat: TNS Gallup tutki – Suomalaiset haluavat hyvän hallinnon

Tiedote 3.6.2015

TNS Gallup tutki: Suomalaiset haluavat hyvän hallinnon 

Enemmistö suomalaisista ajattelee, että Suomi ei menesty ilman hyvää julkista hallintoa. Tuoreen tutkimuksen mukaan tätä mieltä on yli 80 prosenttia kansalaisista. Yhtä moni arvioi, että hyvä julkinen hallinto on kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun edellytys.

Tiedot ilmenevät Akavan Erityisalojen TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Suomalaiset odottavat hallinnolta varsin yksimielisesti asiantuntemusta, lainmukaisuutta, kansalaisten kuulemista, riippumattomuutta, tarkoituksenmukaisuutta sekä yhdenvertaista kohtelua.

Puoluetausta vaikuttaa jonkin verran arvostuksiin. Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset korostavat muita enemmän hallinnon taloudellisuutta. Perussuomalaisille valmistelun nopeus on tärkeämpää kuin muille. Vihreät taas arvostavat muita enemmän kansalaisten kuulemista ja avoimuutta, vaikutusten arviointia, hallinnon asiantuntemusta sekä laaja-alaisuutta.

Mielipide hallinnon supistamisesta jakaa suomalaiset. Noin 39 prosenttia on sitä mieltä, että julkista hallintoa ei pidä supistaa ja 45 prosenttia on tästä eri mieltä. 15 prosenttia ei ota kantaa.

– Kaikkiaan tulokset ovat hallintotyötä tekeville jäsenillemme yhtä aikaa hyvä ja huono uutinen. Niistä näkyy, että suomalaiset arvostavat hyvää julkista hallintoa. Sille ladataan myös roppakaupalla odotuksia, joita jäsenemme pitävät itsekin työnsä ohjenuorana. Samaan aikaan moni suomalainen kuitenkin kannattaa hallinnon supistuksia – kuten maamme uusi hallituskin, kommentoi tuloksia toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki Akavan Erityisaloista.

– Yhtälö on ristiriitainen ja huolestuttava. Odotukset lisääntyvät yhtä jalkaa leikkausten kanssa. Ei ymmärretä, että ihannekuva kansalaisten kuulemisesta, valmistelun nopeudesta tai vaikkapa vaikutusten arvioinnista tarvitsee toteutuakseen korkeasti koulutettuja osaajia. Juuri he toteuttavat sen hallinnon kehittämisen, jota nyt vaaditaan ja edellytetään.

– Tämä jo pitkällä oleva leikkausten kierre on katkaistava. Suomella ei ole varaa säästää julkista hallintoaan henkihieveriin, Salla Luomanmäki sanoo.

– Jäsenemme raportoivat jo vakavista puutteista hallinnon resursoinnissa, vaikutusten arvioinnissa, valmistelun nopeudessa ja avoimuudessa. Kaikki nämä ovat ominaisuuksia, joita suomalaiset julkiselta hallintotyöltä edellyttävät.

***

Akavan Erityisalat edustaa merkittävää osaa julkisella sektorilla hallintoa ja sitä tukevaa työtä tekevistä akavalaisista. Kaikkiaan liitossa on 29 000 jäsentä, joista 11 000 työskentelee valtiolla, kunnissa ja korkeakouluissa.

Akavan Erityisalat on tutkinut sekä omien jäsentensä että kaikkien suomalaisten käsityksiä hyvästä hallinnosta viime syksynä ja keväällä. 3.6.2015 julkistetut tutkimukset toteutti TNS Gallup. Samana päivänä ilmestyi Akavan Erityisalojen julkaisusarjassa julkishallinnon jäsenten ammatteja esittelevä julkaisu Hyvä hallintotyö! (ISBN 978-952-5927-50-4). Tutkimusraportit sekä Hyvä hallintotyö! -julkaisu löytyvät osoitteesta http://www.akavanerityisalat.fi/edunvalvonta/tutkimuksia_ja_julkaisuja

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat, puh. 0201 235 341, 040 700 7800, salla.luomanmaki@akavanerityisalat.fi

Lähde: Kansalaisten käsityksiä hyvästä hallinnosta. Tutkimusraportit   sekä Hyvä hallintotyö!  -julkaisu löytyvät osoitteesta   http://www.akavanerityisalat.fi/edunvalvonta/tutkimuksia_ja_julkaisuja

Hyvän hallinnon tunnusmerkit puoluekannatuksen mukaan. Erittäin merkittävä -osuuksia (%).

KOK       SDP         PS        KESK     VAS    VIHR

Asiantuntemus ja osaaminen………………………. 74          61          61          71          53        86

Riittävä resursointi…………………………………….. 40          27          34          31          39        38

Ymmärrettävyys……………………………………….. 48          37          54          56          52        47

Lainmukaisuus…………………………………………. 69          70          66          73          64        74

Riippumattomuus……………………………………… 58          60          61          63          60        62

Avoimuus, kansalaisen kuuleminen…………….. 47          57          60          56          56        69

Taloudellisuus………………………………………….. 60          31          53          41          19        32

Vaikutusten arviointi…………………………………. 43          32          39          26          24        45

Tarkoituksenmukaisuus……………………………… 61          49          52          55          46        52

Yhdenvertaisuus……………………………………….. 48          55          43          56          61        58

Valmistelun nopeus…………………………………… 33          27          45          25          17        16

Eri näkökulmien huom./laaja-alaisuus………….. 44          40          45          48          49        59

*=alle 1 %