Emme ole vain hammaskiven poistajia. Piste!

Liitolle taannoin tulleessa sähköpostissa kysyttiin; millaista kirjaustapaa käytetään hammaskiven poistokäynnistä ja onko väärin kirjoittaa käyntisyyksi hammaskiven poisto.

Sähköpostiviesti teroitti kynäni erityisen teräväksi ideoidessani vastausta tuohon viestiin. Siitä tulikin myös tärkeä aihe blogikirjoitukseeni.

Varsinaiseksi vääryydeksi en sitä kutsuisi, teemmehän käynneillä toki myös hammaskiven poistamista. Ajattelen kuitenkin tuon kirjaamismerkinnän melko suppeaksi, vanhanaikaiseksi, suuhygienistin arvoa ja asemaa kutistavaksi sekä oman työn väheksymiseksi. Joten arvon kollega, ethän pienennä itseäsi kirjaamalla tekemääsi työtä vain hammaskiven poistoksi!

Kuinka paljon hyvää jo pelkällä puhdistuksella saatkaan aikaan!

Aamulla saadessani lähteä töihin ja nähdessäni ajanvarauskirjani olevan lähinnä puhdistusasiakkaita, se ei suinkaan aiheuta minussa negatiivisia tunteita. En ajattele vain raapivani hammaskiveä hampaiden pinnoilta, vaan ajattelen, että saan taas käsiini hyvin monta onnekasta asiakasta.

Miksikö näin? Siksi, että tiedän parantavani heidän terveyttään useimmiten ilman lääkkeitä, nopeammin ja suoremmin verrattuna moneen muuhun terveydenhuollon ammattilaiseen. Mietitkö sinä koskaan, miten paljon vaikeampaa jonkun toisen ammattilaisen on saada asiakkaansa vaikkapa muuttamaan ruokavaliotaan, vähentämään painoaan, liikkumaan säännöllisemmin tai nukkumaan paremmin?

Vaikka parempaan omahoitoon motivoiminen ei todellakaan aina ole helppoa, hyvin tekemäsi anti-infektiivinen hoito on kuitenkin erittäin suoravaikutteinen keino tuossa hetkessä toisen ihmisen terveyden parantamiseksi. Kyllähän terveyttä edistävä ja ennaltaehkäisevä hoito on kuin paritanssia asiakkaan kanssa, mutta meidän yksittäinenkin tekomme voi jo itsessään kantaa pitkälle. Vaikkakin toisten kanssa tarvitsee tanssia jopa kolmen kuukauden välein.

Emme ajattele laatua tarpeeksi laajasti

En siis ajattele vain raapivani hampaiden pintoja, vaan innostun ja motivoidun kerta toisensa jälkeen edellä kuvaamani ajatusmallin tukemana. Tietenkin kaikkein parasta on asiakkaiden palaute ja parantumisen havainnoiminen kliinisesti kohdatessamme uudelleen.

Ymmärrän olevani onnekas, sillä voin tehdä työni juuri niin laadukkaasti kuin haluan ilman isompia ulkopuoleltani asetettuja paineita, tilastointeja ja käskyjä. Olen tilivelvollinen vain asiakkailleni ja itse valvomalleni laadulle. Laadun valvontaa ei oikeasti ole olemassa siinä merkityksessä, jota tässä tarkoitan eli työni todellisen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta. Valvontaa toki on, vaikkapa aseptiikan ja kirjaamiskäytänteiden suhteen, usein kuitenkin laadunvalvonta on pelkkiä korulauseita paperilla ja kukaan ei tiedä lopulta mitä yksilön eteen hoitokäynneillä on oikeasti tehty… Ymmärrät varmaankin, mitä tarkoitan.

Hylätkäämme yhdessä hammaskivikausi

Olipa työympäristösi millainen tahansa julkisen ja yksityisen sektorin välillä, toivon sinun silti voivan määritellä asiakkaasi käynnin vähintäänkin parodontologiseksi ylläpitohoidoksi, biofilmin poistoksi ja jopa vieläkin merkityksellisemmäksi anti-infektiiviseksi hoitokäynniksi. Siinä samallahan tuo hammaskivikin sitten poistetaan. Yksinään se ei nykyisin voi kerta kaikkiaan enää olla peruste luonamme käymiselle! Tämän me tiedämme olevan nykypäivää, joten voimmeko tässä yhdessä kaikki sopia siirtyvämme pois hammaskivikaudelta. En tarvitse hammaslääkärin diagnoosia kirjatakseni käynnin syytä oikein.

Itse sanoisin rajusti jopa vihaavani “hammaskivi”-sanan käyttöä käynnin perusteena ja rehellisesti kirjoitettuna se nostattaa itselläni eniten verenpainetta työhöni liittyen. Tiedän tämän kirjoitukseni herättävän myös sinussa jonkin tunteen, ja se on hyvä asia. Me kun tuppaamme alallamme olemaan niin kertakaikkisen hillittyjä, hallittuja ja asiallisia aivan vaikuttamattomuuteen saakka ja usein viestimmekin saattaa tästä syystä jäädä saavuttamatta asiakkaitamme. Näin ainakin tilastot kertovat.

Anti-infektiivinen hoito ja biofilmin poisto olisi eniten tätä päivää, sillä me hoidamme koko kehoa, ihmisten terveyttä ja parannamme elämänlaatua hyvin monella sektorilla. Näin ollen ole suuhygienistinä erittäin ylpeä merkityksellisestä työstäsi ja kirjaa käyntisi muuna kuin hammaskiven poistona!

Sara Niilivuo
Olen koulutukseltani suuhygienisti, sydämeltäni yrittäjä ja asenteeltani suunterveyden puolestapuhuja. Näiden lisäksi olen Hampaille.fi-verkkokaupan toinen omistaja ja Suusi Supervoima -bloggaaja. Haluan palavasti saada ihmiset ymmärtämään ja innostumaan suidensa hyvinvoinnista, se olisi SUUrenmoista. Tämän vuoksi olen viime aikoina opiskellut digivaikuttamisen ja -markkinoinnin teemoja.
Työni on minulle kunnia-asia ja iso osa elämääni. Olen myös liittomme hallituksen varajäsen.
Älytöntä sokerin käyttöä
Kutsu Vuosikokoukseen 2020