5 minuuttia Skøyenin asemalta

”Norwegian kuljetti 20. miljoonannen matkustajansa Suomessa.” Näin Iltalehti kirjoitti. En ollut tämä onnekas liput neljälle vapaavalintaiselle lahjalennolle voittanut suomalainen lentomatkustaja. Sattumalta satuin kuitenkin tälle samalle lennolle kohti Osloa. Lahtöportilla tarjoiltiin leivoksia ja kahvia juuri ennen lähtöä kohti Osloa ja EDHF:n vuosikokousta Scandic Sjølyst Hotellilla.

Bygdøy sjøbad

Näin kartassa luki. Juoksin pienen aamulenkin merenrantaan. Raikas ilma teki terää. Ruohoniitty tuoksui ja vihersi sen laitaa juoksien kohti merenrantaa. Merenrantaan oli pysähdyttävä ihailemaan maisemaa. Edellisenä iltana olin saapunut hotellille, jossa EDHF:n vuosikokous järjestettiin. Olin matkustanut ensin Sodankylästä autolla ja junalla Helsinki-Vantaan lentoasemalle, ja sieltä lentäen Osloon. Junakyyti Oslon lentoasemalta kesti myös vajaan tunnin Oslon Skøyenin asemalle, josta oli 5 minuutin kävelymatka hotellille. Muiden Euroopan maiden delegaatteihin ja heidän maiden suuhygienistien elämään tutustuminen alkoi jo heti ensimmäisenä iltana hotellin illallisella. Ensimmäisen illan jälkeen aamulenkiltä oli hyvä suunnata virkeänä aamupalan jälkeen alkavaan vuosikokoukseen. EDHF:n vuosikokous järjestettiin 16.9-17.9.2022 Norjan Suuhygienistiliiton järjestämänä.

Ranskalainen viiva

Euroopan noin 38 000 suuhygienistiä edustivat delegaatit 21 maasta. Suomea edusti Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry:n delegaattina itseni lisäksi Farzane Mahmoodi. Kollegat ovat kollegoita, mistä tulevatkin, ja mielissä olevat asiat ovat usein universaaleja muiden maiden suuhygienistienkin kanssa, vaikka koulutusohjelmissa onkin eroja jo Euroopan sisällä.  Euroopassa on haave yhtenäistää suuhygienistien koulutuksia, millä suuhygienistien vapaata liikkuvuutta voisi myös parantaa Euroopan sisällä.

Suomen sisällä suuhygienistien vapaassa liikkuvuudessa ei ole tietenkään mitään ongelmaa, mutta rajojen ulkopuolelle mentäessä asiassa on jo jokunen ‘ranskalainen viiva’. Euroopassa on päämäärä yhtenäistää suuhygienistien koulutuksia tasolle, jossa esimerkiksi Suomi on. Tässäkin tasossa on eroja eri maiden välillä. Euroopassa löytyy myös esimerkiksi 2 vuoden koulutusohjelmia, jotka eivät saavuta samaa Bachelor-tasoa, joita ei sitten taas hyväksytä muissa maissa sellaisenaan. Maissa saatetaan taistella, että saataisiin Bachelor-tason koulutusohjelma. Belgiassa tämä on saavutettu esimerkiksi ihan muutamia vuosia sitten.

Suuhygienistien liikkuvuutta vaikeuttaa koulutuksien erilaisuus, kuten maiden ja EU:n säätely, tai maiden delegaattien kertoman mukaan hammaslääkäriliittojen suhtautuminen suuhygienistien ammattikuntaan. Ranskassa ei esimerkiksi ole suuhygienistien koulutusta, ja hammaslääkärit vastustavat suuhygienistien rantautumista maahan. Ranskassa hammaslääkärit pelkäävät menettävänsä ansiotaan jos suuhygienistit tulisivat hoitamaan potilaita. Positiivisena kuriositeettina taas Euroopassa Lissabonissa on jonkin aikaa ollut suuhygienistille mahdollisuus hakeutua maisteri-, että tohtoritason suuhygienistikoulutusohjelmiin.

Kokousprotokollaa ja viimeinen ilta

Upeiden ja mainioiden kollegoiden kanssa oli hienoa ja mielenkiintoista työstää kokousta eteenpäin. Mielenkiintoista oli kuulla niin monesta maasta kollegoilta ajatuksia, kuten vaikka melkein vieressä istuneelta Italiaa edustaneelta vuosikokouksen toiselta miespuoliselta delegaatilta, tai vaikka Euroopan tuoreelta Bachelor-tason suuhygienistikoulutuksen maalta, Belgialta. Belgian delegaatti pyysi videohaastattelua myös itseltä terveisineen kollegoilleen Belgiaan. Espanjan koulutusohjelman vaikeudet nostaa koulutustasoaan yhteneväiselle Bachelor-tasolle puhutti myös. Kokouspäivien jälkeen unet maittivat ja hotelli antoi hyvät puitteet kokouksille, myös aterioiden puolesta. Aterioilla ja tauoilla saattoi tutustua eri maiden delegaateihin. Esimerkiksi Iso-Britannian ja Israelin delegaatit kertoivat kokemuksistaan Suomen Lapissa yrittäen nähdä revontulia. Israelin delegaattia oli onnistanut, mutta saarivaltion delegaattia ei muutamastakin yrityksestä huolimatta. Oslon reissu oli kokonaisuudessaan hyvin antoisa ja opettava. En olisi myöskään voinut saada parempaa delegaatti-kollegaa Suomesta mukaan kuin Farzane. Suuri kiitos hänelle!

Viimeisen kokouspäivän päätteeksi lähdimme yhdessä porukalla junalla Oslon keskustaan. Oopperatalolla ihastelimme Oslon maisemia myös katolta. Kävelimme eräälle linnakkeen alueen ravintolalle mäen päälle. Meri ja norjalainen maisema avartui ravintolan ikkunoista, kun illastimme yhdessä. Kokouksen päätöksen ja upeiden kollegoiden kunniaksi saattoi yhdessä nostaa maljaa kohti kattoa ja kilistää vierustoverin maljaa vasten.

”Skål”

#EDHF #norja #oslo #suomensuuhygienistiliitto #sshlry #suomi #suuhygienisti #edustus

Kirjoittaja

Tarmo Hiltula
Tarmo Hiltula toimii toista peräkkäistä hallituskautta Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry:n hallituksen varajäsenenä. Hän on myös toiminut Suuhygienisti-lehden toimittajana vuodesta 2015 lähtien ja samaisen lehden toimitussihteerinä vuoden 2022 alusta lähtien. Hän on myös Lapin alueen yhdysjäsen Sanni Peterin kanssa, ja edusti Suomea Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry:n toisena delegaattina Farzane Mahmoodin kanssa EDHF:n vuosikokouksessa Norjan Oslossa 16.9-17.9,2022. Tarmo toimii tällä hetkellä suuhygienistinä päätyössään Sodankylän kunnassa, ja sivutyössä Sodankylässä Terveystalolla.
Koko Suomi harjaa 2022 -kampanja ”Suunterveys on hyvinvointia”
Vuosikokouskutsu 2022