Vuoden Suuhygienisti 2016: Arto Koskela Kuopiosta

Suomenoralb_logo_3d Suuhygienistiliitto SSHL ry:n hallitus ja P&G Professional Oral Health/ Oral-B myöntävät vuosittain Vuoden Suuhygienisti -tunnustuksen ja stipendin ansioituneelle suuhygienistille.

Monipuolinen ammatillinen osaaminen vaikutti kuopiolaisen suuhygienisti Arto Koskelan valintaan Vuoden Suuhygienistiksi.

Koskela on 20 -vuotisella urallaan keskittynyt erityisesti kliinisessä työssä iensairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisevään työhön. Hänen kykynsä motivoida potilas hampaidensa omahoitoon on saanut kiitosta. Ilman Arton osaavaa hoitoa moni potilas olisi päätynyt proteettiseen hoitoon.

Oman osaamisen lisäksi Arto on toiminut hyvänä parodontologian kouluttajana kollegoilleen ja muulle hammashenkilöstölle. Hän on laatinut yhdessä erikoishammaslääkäri Kari Palokkaan kanssa Kuopion kaupungin suun terveydenhuollolle parodontiittipotilaan hoito-oppaan – Parodontiittipotilaan hoitopolku Kuopiossa. Tästä aiheesta hän on myös luennoinut kollegoille.

Kliinisen työn lisäksi Arto Koskela on aktiivinen järjestötoimija. Luottamusmiestoiminta on Koskelalle tuttua, sillä hän on toiminut Akavan Erityisalojen luottamusmiehenä Savon alueella sekä Kuopion kaupungin luottamusmiehenä ja varaluottamusmiehenä vuosina 2011 – 2015. Tuolloin Arto oli aktiivisesti kehittämässä työn vaativuuden arviointia ja sen käyttöön ottoa suuhygienisteille kuin terveydenhoitajille, psykologeille ja toimintaterapeuteillekin.

Rauhallinen suhtautuminen asioiden hoitoon, ainoana miehenä 20 suuhygienistin joukossa, on luonut hyvän ilmapiirin työyhteisöön. Työpaikalta kerrotaan Arton olevan luotettava työkaveri, jolta saa aina apua tarvittaessa. Arto ohjaa rakentavasti tietotaidoillaan päätöksen teossa työyhteisössään.

Arto on aktiivinen perheenisä, joka toimii vapaa-aikanaan Lions Club/ Snelmanin presidenttinä, edistäen lasten ja nuorten hyvinvointia Kuopiossa. Arto saa voimavaransa luonnosta, hän harrastaa mökkeilyä, veneilyä ja kalastusta.

Arto Koskela - suuhygienisti ja kalamies
Arto Koskela – suuhygienisti ja kalamies